Vrije tijd, kunst & cultuur

Kunst en cultuur

Een open en breed kunst- en cultuuraanbod bereikt meer mensen. Kunst en cultuur, inclusief de amateurkunsten en het socioculturele werk, zijn belangrijke plaatsen waar talent ontwikkelt, mensen elkaar ontmoeten en zich cultureel ontplooien.

1. Verderzetten van het jaarlijks cultuuraanbod – De cultuurraad en de vrijetijdsdienst maakt de programmatie op en de samenwerkingsverbanden met de verenigingen blijft behouden.
  2. Divers aanbod voor een divers publiek – Niet iedereen heeft dezelfde smaak of neemt op dezelfde manier deel aan cultuur. Een gericht beleid is nodig om kwetsbare groepen te laten participeren.
  3. Bibliotheek als ontmoetingscentrum – De bib kan zoveel meer zijn dan enkel een uitleenplaats van boeken, films en dvd’s. Het is een ontmoetingsplaats, ook voor kansengroepen, met een gericht aanbod aan taalgebonden activiteiten en specifieke doelgroepwerkingen.
  4. Betaalbare infrastructuur – Verenigingen en amateurkunsten hebben betaalbare infrastructuur nodig om ‘hun ding te kunnen doen’. Het is aan de gemeente om te zorgen voor een aanbod dat ook voor nieuwe groepen opengesteld wordt.
  5. Artistieke vrijplaats(en) voor iedereen – Een (wisselende) alternatieve locatie zoals een oude fabriek, een oude vlasloods en een leegstaande woning kunnen jongeren de ruimte geven om, binnen een concreet project, zich artistiek uit te leven.

Sport en infrastructuur

Als gezinspartij staan wij achter het idee om voldoende te investeren in sportinfrastructuur en -aanbod zodat alle gezinsleden kunnen sporten in Kuurne. We proberen deze sportinfrastructuur zoveel mogelijk te concentreren op dezelfde plaats. Met een jaarwerking willen we meer aandacht besteden aan sportclubs, want sporters die elkaar ontmoeten, verbinden en versterken ons sociaal weefsel.

1. Investeren in sportinfrastructuur als ontmoetingsplaats voor sporters:
    1. Zwembad: We zorgen voor voldoende zwemmogelijkheden en de bouw van een nieuw zwembad.
    2. Voetbal: 1 kunstgrasveld op T1.
    3. Sporthal: Vernieuwen van de sportvloer, nieuw dak met betere isolatie en extra kleedkamers.
    4. Algemeen: Meer sportvoorzieningen voor niet-aangeslotenen bij een sportclub, zoals looppiste op het sportpark, KUBB-terreinen, Trimpas …
  2. Voldoende sportaanbod voor de verschillende doelgroepen – We willen de participatie van sportverenigingen en experten in sport opdrijven, zonder politieke vertegenwoordiging.
  3. Clubs ondersteunen met G-sport
  4. Met banken en groenonderhoud willen we van het sportpark een mooie groene ruimte maken.