Iedereen heeft recht op vervoer en vervoer moet voor iedereen betaalbaar zijn. We stellen een mobiliteitsplan op waarbij het STO(E)P- principe (eerst Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Elektrische voertuigen, dan pas Personenwagens) met een fietscirculatieplan de leidraad blijft.

Ik kies voor de fiets

Fietsen is het meest democratische vervoersmiddel en is ruim verspreid bij de bevolking. Toch heeft niet iedereen een fiets of zijn er bevolkingsgroepen die niet kunnen fietsen. Fietsbemiddeling waarbij ‘afgedankte’ fietsen een nieuwe bestemming krijgen of workshops om te leren fietsen zijn hier al een belangrijke opstap.Verder besteden we aandacht aan specifieke fietsschoolroutes naar en door Kuurne en bouwen we voldoende overdekte fietsstallingen uit aan de bushaltes, in woonwijken en aan culturele plaatsen.Om het fietsen aangenaam en veilig te maken, zorgen we voor passend onderhoud van bestaande trage wegen en bekijken we bij nieuwe verkavelingen welke mogelijkheden er zijn.

Combi-mobiliteit

Combi-mobiliteit is de toekomst. Daarom zullen de parkings Damier en Vlaskouter en de parking aan de Sint-Pieterskerk passend uitgebouwd worden met voldoende fietsstallingen, in de nabijheid komt er een betere bewegwijzering en een P-route. Deze parkings functioneren vaak als afspraakpunt van waaruit een gezamenlijke verplaatsing volgt.

Vervoersregioraad

Kuurne neemt van bij de opstart deel aan de vervoersregioraden en bepaalt mee welke locaties bediend worden door het openbaar vervoer. Daarbij houden we rekening met de noden van de bevolking, in de eerste plaats met die van de meest kwetsbaren.We investeren in minstens twee nieuwe, toegankelijke bushaltes per jaar aan tewerkstellingsplaatsen voor mindervaliden, de drie gemeentekernen en gemeentelijke diensten.

Schoolstraat

Het principe van een schoolstraat is dat schoolgaande kinderen en hun ouders voorrang krijgen wanneer ze zich te voet of met de fiets verplaatsen. Door de straat voor en na school af te sluiten, zal er enkel doorgaand verkeer mogelijk zijn met de fiets of te voet.

Lees meer over ons programma op vlak van mobiliteit