Kuurne investeert volop in 2018 : de 10 grote werken van de gemeente

De inwoners van de gemeente Kuurne maken zich op voor vele projecten in 2018. We bieden een overzicht van wat de gemeenteraad in december 2018 goedkeurde. De gemeente Kuurne investeert 2,34 miljoen euro in diverse projecten.

1. Uitbreiding van de bibliotheek.

Voor de zomer wordt de eerste steen nog gelegd van de uitbreiding van de bibliotheek. Hierbij wordt de jeugd uitgebreid en is er aandacht voor de integratie van de spel-o-theek. Ook de nieuw aan te bouwen ruimte zal ecologisch ingericht zijn. Zo is er een perfecte integratie met de vlindertuin en blijft de gemeente inzetten op duurzaam patrimonium. Ook de bestaande bib wordt helemaal opgefrist. (investering: 450 000 euro)

2.  Marktplein Sente is klaar na de zomer

De inwoners van Sente kunnen zich nu al opmaken voor een vernieuwde dorpskern. De gemeente Kuurne werkt hiervoor samen met Lendelede en Kortrijk maar de werken liggen voor 80 % op domein van Kuurne. Het plein wordt veiliger en groener. Ook de omliggende straten worden vernieuwd en krijgen nieuwe rioleringen en openbare verlichting . De werken zijn nu reeds gestart. (investering: 200 000 euro)

3. Investeren in wegen, voet-en fietspaden

De hoevewijk maakt zich op voor grote werken. De bosbessenlaan wordt volledig vernieuwd. De “straat” is reeds jaren in slechte staat. Er komt een heraanleg. De eerste bomen worden eerstdaags zelfs gerooid (6 januari). Daarnaast krijgt de wijk ook nieuwe voetpaden, openbare verlichting en fietsdoorsteken in de 11 de julilaan, Mimosalaan, hoek Rodekruisplein, Erf, stuk Beukenlaan (daar verdwijnen ook de klinkers in asfalt) – (investering: 600 000 euro).

Nieuwe asfalt staat gepland in 2018 voor de Leiestraat, Zweepstraat en Abelenstraat. Een deel van de Kortrijksestraat krijgt nieuwe openbare verlichting (LED). Net als de Abelenstraat, Groenstraat, Waterlelielaan, Waternimfweg ( investering 130 000 euro)

Er komen ook rioleringswerken aan de Renbaan.

4. Kubox krijgt mobiele zittribune

De Kubox viert hun 10-jarig bestaan. In 2018 is het sluitstuk van de zaal een mobiele zittribune voor 300 personen. Hierdoor kan de zaal veel meer comfort en zicht geven voor de vele culturele voorstellingen. Maar kan de zaal ook meer benut worden als congreszaal. De tribune is mobiel en zo komt het polyvalente gebruik van de zaal niet in problemen.

5. Scholen worden vernieuwd

In 2018 wordt gestart met een plan voor een bouw van de school Pienter. Reeds 30 jaar moeten containerklassen dienst doen. Agion en Vlaanderen kan mee investeren in het schoolgebouw. De plannen worden concreter in 2018 met het aanstellen van een ontwerper.

De centrumschool kampt reeds jaren met een wispelturige openbare verwarming. In 2018 wordt deze geoptimaliseerd en krijgt de school een vernieuwing van de electriciteit

6. Sint-Pieter en centrumvernieuwing

Voor Sint-Pieter wordt in 2018 een overdekte fietsenstalling gepland en enkele doorsteken aangepakt naar toegankelijkheid. Maar wordt ook verder gewerkt aan de opmaak van een masterplan voor de toekomst. Hierin vooral aandacht voor de centrumfunctie en leefbaarheid van Sint-Pieter.

Het Kuurnse centrum zal in de komende legislatuur vernieuwd worden van aan het Marktplein tot aan het Kruiske. De plannen worden gefinaliseerd in 2018-2019 zodat 2020 kan gestart worden met de werken. De voorbereidingen worden nu al getroffen want de impact voor de gemeente naar bereikbaarheid zijn belangrijk

7. Inzetten op camerabewaking

Eind 2017 investeerden we bovendien in 6 ANPR-camera’s en in 2018 komt hier nog eens 60 000 euro investeringen bij. Naast bijkomende ANPR-camera’s voor bedrijvenpark Kortrijk – Noord, gaan we ook op openbare plaatsen (2 in onderzoek – waaronder Marktplein en sportpark) camera’s plaatsen. Daarenboven werken we samen met IMOG om met mobiele camera’s sluikstorten tegen te gaan. Investeren in technologie en efficiënter blauw op straat is de toekomst.

8. Openbaar toilet

Op het marktplein is maar 1 openbaar toilet. Dit is net als het jeugdhuis Den Tap 50 jaar. En dringend aan vernieuwing toe. Een vraag van de inwoners al jaren, wordt dus eindelijk ingewilligd.

9. Vlaspark gaat open

In 2018 krijgt het Vlaspark meer toegankelijke paden en banken. Het park wordt in mei geopend met het Hemelvaartweekend en is nu al de trekpleister in Kuurne. Binnen enkele weken worden de plannen kenbaar gemaakt aan de overgebleven roterij Sabbe. Dit tweede deel van het Vlaspark oogt ook een mooie toekomst.

10. Van Hoeve van de Walle tot oud gemeentehuis tot stokerijmolen

Het dak aan de Hoeve van de Walle wordt in 2018 hersteld. Ook het oud gemeentehuis waar Cuerna en het feestcomité gehuisvest zijn krijgt nieuwe verwarming. En de Stokerijmolen worden de resultaten van de studie tot behoud bekend gemaakt.

Hiernaast investeren we volop in onze dienstverlening (meer digitalisering), kwalitatief materiaal voor personeel en houden we de gemeente financieel verder gezond.